Kış Lastiği Nedir?
Hava sıcaklığı belli bir derecenin altına düştükten sonra, aracınızın normal lastikleri kimyasal yapısı sebebi ile daha sert bir hal alabilir, bu durum araç kullanımını güvensizleştirir ve aracınızın kontrolünü zorlaştırır. Özellikle 7 santigrat derecenin altındaki sıcaklıklarda yaz lastiklerinin kullanımı, lastiklerin uygun olmayan yapısı sebebi ile sürüş güvenliğinizi riske atar. Kış lastiklerinin bu gibi şartlara göre optimize edilmiş bir yapıda olması, sürüşünüzü daha güvenli hale getirir. Aracı hava şartlarına uygun bir hızda, doğru bir lastik ile kullanarak hem güvenli hem de keyifli yolculuklar yapabilirsiniz.
Yazımızın devamında size kış lastikleri ile ilgili her yerde yazan yazılardan ziyade, sizlere kış lastiğinin tarihinden bahsetmek istiyoruz…
Kış lastiği ne zaman icat edildi?
Kış lastikleri ilk olarak ağır vasıtalar ve birkaç sene sonra ise bireysel araçlar için 1930’lu yıllarda icat edildi. Bundan önce kullanılan standart lastikler, kış aylarında yeteri kadar çekiş gücü ve araç kontrolü sağlamıyor, özellikle kuzey bölgelerde bulunan ülke ve şehirlerde ciddi kazalara sebep olabiliyor, çoğunlukla hareketlilik tamamen bitiyordu.
1934 yılında, ilk kış lastikleri Nokian markası adı altında Finlandiya’da, kamyonlar üzerinde daha az kazaya sebep olması ve gidilmesi gereken yere daha kolay ulaşılması amaçlanarak üretildi. Bu dönem, etrafta daha at arabalarının ve diğer basit araçların kullandığı ve günümüzdeki gibi sağlam araçların bulunmadığı dönemdir. Bu lastikler; büyük araçların ve diğer araçların daha kontrollü sürülmesini, sürücü, at ve çocukların daha güvenli yolculuklar yapabilmelerini amaçlamıştır.
Bu lastikler ile özel sırt desenlerine sahip lastikler ilk defa görülüyordu, tüm lastiklerin desenleri hemen hemen aynıydı ve kış ayları için olması gereken çözümün deseni değiştirmek olduğu artık fark edilmişti. Bu lastikler yaz lastikleriyle kıyaslandığında daha derin ve geniş girintilere sahipti.
Nokian ilk kış lastiklerini piyasaya sunduktan sonra diğer markalar hemen kendi lastiklerini duyurmuş, üretmiş ve piyasaya sürmüştü. Örnek vermek gerekirse, bu lastiklerden sonra Goodyear markası “Suburbanite” ismi ile kış lastiklerini 1952 yılında piyasaya sundu. 1965 yılında ise ilk çivili kış lastiklerini duyurdu. 1972 yılında, “Michelin Lastikleri” yüksek teknolojiye sahip yeni kış lastiği sırtının patentini aldı. Bu sırt deseni üzerinde değişen genişlikte girintiler bulunuyor, kar ve buz üzerinde yol tutuşunun artışı sağlanıyordu.
Çivili lastikler ilk olarak 1960’lı yıllarda sürücülerin daha sert kış koşullarında güvenle yolculuk edebilmesi amacıyla büyük üreticiler tarafından üretilmeye başlanmıştır. Bu durum, kış lastiklerinin giderek daha iyileştirilmesine büyük katkıda bulunmuştur. Kış lastiklerini iyileştirme amacı ile birçok inanılmaz teknoloji icat edilmiş, bu araştırma süreçlerine şirketler büyük yatırımlar yapmıştır. Araştırma ve geliştirme yüksek yatırımlar sayesinde Mikrobit Teknolojisi, Silika bileşikler ve optimize edilmiş diğer malzemeler ve desen dizaynları üretilmiş, birçok sürücünün güvenliğine özellikle kış aylarında katkıda bulunmuştur.
Lastik seçimleriniz sizin tercihinize kalabilir ancak özellikle Kanada gibi kuzey ülkelerinde kış lastiği kullanımı, ortalama hava sıcaklığının 7 santigrat derece ve altında olmasından dolayı her yıl 1 Ekim’den başlayarak Nisan sonuna kadar tavsiye edilmektedir.
Sizi A noktasından B noktasına götüren yeni teknolojiler hakkında daha fazla bilgi alabilmek için bizi takipte kalın!
Yazar – Burak TÜRK